Credit: REUTERS/Bobby Yip

Met alle technologische mogelijkheden is het lastig om op je privacy te letten. Uit het meest recente DDMA Privacy Monitor van 2019 blijkt dat 58% van de Nederlanders zich zorgen maakt om hun privacy en dat 88% meer controle wil over hun gegevens.

 
Jouw data, mijn olie

Als we meer controle willen, letten we dan wel genoeg op? Want wie denkt erbij na dat Google Home en Alexa altijd een luisterend oor hebben om te kunnen reageren op jouw ‘Hey Google?’ of ‘Alexa, gaat het regenen?’. Google en Amazon willen heel graag weten wat je allemaal zegt zodat zij hun dienstverlening kunnen verbeteren en meer aan je kunnen verdienen. Misschien logisch, want data is het nieuwe olie én gelukkig beginnen we steeds meer na te denken over de gevolgen, maar dit kan nog beter. Het CBS gaf in vorige maand (februari 2020) aan dat er meer geïnvesteerd moet worden in het databewustzijn van burgers. En dat is niet voor niks.

 
Corona AI

In China houdt de regering in bepaalde steden al langer haar burgers in de gaten. Met vergaande gezichtsherkenning, de data van social media en mobiele telefoon gebruik houden zij elk detail bij in een dossier. Het is ook maar de vraag je zelf dit dossier volledig kan inzien. Sinds het uitbreken van het Coronavirus heeft Chinese zoekmachine Baidu kunstmatige intelligente software gepubliceerd waarmee je, met een nauwkeurigheid van 96,5 procent, kan zien wie er geen mondkapje draagt. Toegankelijk voor iedereen. Wanneer alle details van jou worden bijgehouden in een dossier wil je dan dat er ook nog eens wordt meegeluisterd?

Incognito kunst 

Met de negatieve kant van technologie in het achterhoofd reageren concept designers instinctief. Ze maken een statement en starten daarmee een tegenbeweging. Zo heeft Poolse ontwerpster Ewa Nowak gezichtssieraad Incognito ontworpen, waarmee je gezichtsherkenningssoftware kan misleiden. Met dit sieraad hoopt de ontwerpster je jouw privacy weer terug te geven. En zo zijn er nog vele voorbeelden!

Bewust zijn 

Je hoeft niet volledig off the grid te gaan om zorgvuldig om te gaan met je privacy. Aan data delen zitten ook voordelen, zolang we met respect met elkaar omgaan. Voor een consument is het hebben van vertrouwen in een organisatie de belangrijkste voorwaarden om gegevens te delen. Het bedrijfsleven kan hier enorm in bijdragen door transparant te zijn en verantwoordelijk met onze data om te gaan. Want wanneer je precies weet wat er met jouw gegevens gebeurt, dan hoeft het inleveren van wat privacy niet per se slecht te zijn. Op naar een duurzame data-economie!

Ben jij die organisatie die het vertrouwen van de consument wil winnen? Wil je met jouw organisatie een stap verder de toekomst in? Heb je behoefte aan inspiratie om jouw toekomststrategieën vorm te geven of wil je graag met jouw team samen aan de slag?

Kijk hier hoe Meet the Future je kan helpen bij het zien én inzetten van jouw toekomstkansen!

 

Vragen? Mail me of neem contact op via (06) 54 29 09 54.

Let’s meet in the future,
Melanie van Polen